måndag 22 april 2013

Picknickduk


Jag fick en hög med makalöst färgglada bomullsgarner av mina föräldrar för ett tag sedan. De har legat i en låda och bidat sin tid. Men så inspirerad av alla enfärgade mormorsrutsprojekt som jag sett på senaste tiden plockade jag fram min färgglada hög och satte igång.




Inget stilrent franskt rödochvit-rutigt utan en salig blandning. Eventuellt att man behöver solglasögon när man tittar på den. Jag ser den som picknickduk för flera generationer av mina picknickande barn och barnbarn och barnbarnsbarn... och aldrig kommer den att blekna i färgerna...

Den var väldigt rolig att virka, lite tänka till eftersom ingen samma färg är varken kant i kant eller på diagonalen men färgerna gjorde även att det var som att virka med ädla stenar.

Dukfakta

Virknål: 4mm
Garn: Bomullsgarn - omärkt
Storlek: 81 rutor 70*70cm
Fler enfärgade mormorsruteprojekt lär det bli!

2 kommentarer:

  1. Oooh, very bright and summery and picnic-y!!! xx

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen tjusigt med de enfärgade rutorna. En smula ovanligt i mormorsrutesammanhang och jag gillar det!

    SvaraRadera